Saturday, May 30, 2009

INFO : Buah Nona - Sedap dan berkhasiat

http://ceria.tv/petua/wp-content/uploads/2008/09/1124016760_9f1050f9f1.jpg

Buahnona.jpg image by Mommy_candid
http://i255.photobucket.com/albums/hh136/hazila_photos/IMG_2528.jpg

Inilah buah nona kesukaan aku masa kecik2 dulu.. buah ni pun dulu arwah ayah ada tanam juga kat kg.. tapi yg warna hijau tuu.. yg ni warna seakan2 meroon gelap ni dulu2 aku tak pernah nampak lagi.. Rasanya takde beza pun yg kulit hijau atau meroon gelap ni.. dua2 pun manis & sedapp Ada orang tak reti makan sebab buah ni byk biji..


Buah Nona, sedap namanya dan mudah pula untuk menanamnya.Dengan hanya menaburkan bijinya dan sedikit pembajaan, anda akan mendapat hasilnya dalam tempoh tiga suku tahun.

Selain itu, buah nona yang sering dibandingkana dengan buah epal juga mempunyai banyak bahan berkhasiat seperti protein, vitamin C, Kalsium dan Fosforus.

Ini bererti buah nona mengandungi bahan-bahan penting dalam menghasilkan sel darah merah(erytrocyte) , membina tulang dan gigi yang kuat serta membantu pertumbuhan kanak-kanak.

Daunnya juga boleh dijadikan penawar bagi merawat bengkak nanah, merawat luka daripada dikerumuni lalat, penyakit cirit-birit dan radang usus(najis berdarah). Untuk setiap 100 gram buah nona jikalau dibandingkan dengan buah epal akan mengandungi:

No comments:

Followers

Related Posts with Thumbnails